Waarom het toerisme de coronacrisis zal overleven

Massatoerisme zoals we dat kenden, bestaat door de coronacrisis niet meer. En de vraag is of het ooit nog terugkomt. Cruiseschepen die Venetië overspoelen met hordes toeristen of Spaanse costa’s waar duizenden zonaanbidders op een hoopje liggen. Heeft dat nog toekomst?

Interview door Jakobien Huisman (AD) 28 april 2020

Is er nog hoop voor de toerist?

,,Ik denk het wel. Het zal wellicht lang duren, maar een terugkeer naar de normaliteit is bijna onvermijdelijk. Een wereld zonder intercontinentale vluchten is onvoorstelbaar. In dat opzicht kan je deze situatie vergelijken met 9/11. In de eerste fase na die aanslagen heerste er enorme paniek. Elk vliegtuig was immers een potentieel doelwit voor kapers. Het heeft lange tijd geduurd voor die angst wegebde en de algemene bereidheid terugkeerde om in het vliegtuig te stappen, vooral in de VS. Mensen hebben zich uiteindelijk ook niet laten tegenhouden door verscherpte maatregelen, zoals het verbod op vloeistoffen in de cabine of het uitdoen van je schoenen bij de controle. Na een initiële opdoffer in de luchtvaartsector zullen we nu ook weer terugkeren naar een hausse: er is nog enorm veel groeipotentieel in de rest van de wereld.”

Een pandemie is toch iets anders dan een terreurdreiging?

,,We zullen de komende twee jaar wellicht rekening moeten houden met allerlei inreisverboden en controles. Misschien dat er binnen nu en een jaar een vaccin is, dan zijn we toch gauw twee jaar verder voor dat vaccin is uitgerold tot in alle ontwikkelingslanden. Toch zullen mensen op reis blijven gaan, ondanks immuniteitsattesten, temperatuurcontroles, mondmaskers of zelfs quarantaine-maatregelen. Men zal wel de voorkeur voor een bepaalde bestemming laten afhangen van het lokale besmettingsgevaar of van de hoeveelheid rompslomp.”

Is virtueel reizen een alternatief?

,,Tijdens een lockdown zijn mensen heel creatief en zie je initiatieven als videoconferenties en virtuele museabezoeken. Maar ik denk niet dat het blijft duren. Artiesten zullen opnieuw op locatie willen optreden en diplomaten en politici zullen live bijeen willen komen. Ik volg nu zelf online met een groepje van vijf een cursus kinesitherapie. Daar proef ik wel de voordelen van. Zo hoef ik me niet meer te verplaatsen. Maar met manuele behandeling gaat dat natuurlijk niet. Voor academische conferenties maakte ik al langer de afweging, maar ik merk dat mensen toch liever opteren voor een live-lezing dan voor eentje op YouTube. Je mist toch de fysieke nabijheid die voor zulke zaken essentieel is. Je kan een plaatje bekijken van Picasso’s Guernica dan ook niet vergelijken met het zien van het echte schilderij.”

Krijgen we straks naast ecologische vliegschaamte ook te maken met coronavliegschaamte?

,,Nee, dat denk ik niet. Alle vluchten die niet uitgevoerd zijn, zijn natuurlijk een plus voor het milieu. Maar als je ziet dat China bezig is met de bouw van 200 nieuwe luchthavens, dan weet je dat de hele economie inclusief de reissector onvermijdelijk weer op kruissnelheid zal komen. Vliegschaamte omwille van het milieu blijft sowieso beperkt tot een heel kleine groep mensen die elkaar beïnvloeden. Het effect van die groep is te verwaarlozen. Wie niet vliegt, zorgt er alleen voor dat de tickets voor een ander goedkoper worden. Eén ding is zeker: het effect van Greta Thunberg verzinkt momenteel in het niet bij dat van Covid-19.”

Volledige interview in AD, 25 april 2020