Toenadering door afstand: de Chapel Hill-moorden

(De Standaard – 13 februari)
Een 46-jarige man uit Chapel Hill, North Carolina, heeft eergisteren in koelen bloede drie jonge moslims neergeschoten (DS online 12 februari). De slachtoffers zijn de 23-jarige Deah Shaddy Barakat, zijn vrouw Yusor Mohammad Abu-Salha (21) en haar zus Razan Mohammad Abu-Salha. De dader, Craig Stephen Hicks, beschrijft zichzelf op zijn Facebook-pagina als een anti-theïst, een stroming binnen het atheïsme die godsgeloof niet alleen verwerpt, maar ook als gevaarlijk en irrationeel beschouwt. De directe aanleiding van de moord zou een burendispuut over een parkeerplaats zijn, maar er is een vermoeden van moslimhaat als motief.
De informatie kwam me woensdagmorgen onder ogen toen een journalist van DeWereldMorgen tweette: ‘Drie moslims gruwelijk vermoord door militante atheïst. Heeft @mboudry al afstand genomen?’ Gelooft werkelijk iemand dat ik daar nog maar een nanoseconde over zou twijfelen? Deze moord is laf en verwerpelijk. Dat ze door een mede-atheïst is gepleegd, met moslimhaat als vermoed motief, vind ik afschuwelijk.
Natuurlijk had die tweet een andere ondertoon. Sociale media gonsden van zulke sarcastische oproepen aan het adres van atheïsten, die prominente moslims destijds hadden aangespoord om zich te distantiëren van jihadistisch geweld (waartoe overigens ook bijvoorbeeld de islamitische burgemeester van Rotterdam, Ahmed Aboutaleb, had opgeroepen). De Nederlandse filmmaker Abdelkarim El-Fassi zorgde vorige week nog voor ophef, toen hij kinderen voor de camera dwong om zich van terreur te distantiëren, omdat de jochies toevallig de haartooi van Anders Breivik of de huidskleur van de gebroeders Kouachi hadden. Die ridiculisering van publieke afstandname was slechts de laatste ronde in het opbod aan scheve analogieën de afgelopen maanden: ‘Je vraagt toch niet aan Jean-Marie Pfaff om afstand te nemen van Guantánamo?’ (Sami Zemni). ‘Of aan Bart De Wever dat hij zich distantieert van de vernielzucht van Antwerpse dokwerkers?’ (Youssef Kobo)
Schuldbekentenis?